poniedziałek, 19 października 2020

W instytucie

 



Dzień pierwszy w Aliağa Tüpraş Halk Eğitim Merkezi rozpoczęłyśmy od wizyty w sali warsztatowej, gdzie prowadzone są zajęcia kulinarne i mieliśmy możliwość udziału w tureckim śniadaniu i zapoznania się z dyrektorką oraz innymi wykładowcami pracującymi w instytucie. Bogaty wybór serów, dżemów, miodów, białe pieczywo, oliwki, pomidory oraz jajka to jego podstawowe elementy. Śniadaniu w Turcji obowiązkowo towarzyszy również turecka herbata. Najbardziej nam zasmakowała  Kabak tatlisi czyli dynia na słodko, okazało się że przygotowała ją jedna z nauczycielek. I była bardzo dumna, że pytamy o sposób przygotowania smakołyku. 


Następnie zostałyśmy zaproszone na turecką kawę w gabinecie Pani Dyrektor, gdzie rozmawiałyśmy o zasadach funkcjonowania instytutu  oraz prowadzonych prowadzonych zajęciach. Instytut jest centrum kształcenia praktycznego, ponieważ duży odsetek osób dorosłych nie ma ukończonej szkoły średniej. Prowadzone zajęcia są bezpłatne. 

Publiczne ośrodki edukacyjne to nieformalne instytucje edukacyjne, które organizują bezpłatne kursy z zakresu zawodowego, społecznego, ekonomicznego, sportowego i kulturalnego dla obywateli niezależnie od wieku, poziomu wykształcenia, dochodów, statusu społecznego i poziomu kulturowego, zgodnie z ich zainteresowaniami, pragnieniami, umiejętnościami i oczekiwaniami. 

Pierwsze tureckie instytucje zajmujące się sztuką i kształceniem zawodowym z HEM (Centrum Edukacji Dorosłych) rozpoczęły swoją działalność około 60 lat temu. Wkład Centrów Edukacji Publicznej, które są rozwijane na wysokim poziomie, który może zapewnić szkolenia w około 500 różnych branżach, nie ogranicza się tylko do szkoleń, ale także stanowi źródło pracy dla dziesiątek tysięcy mistrzów-trenerów.

Wszystkie kursy są organizowane dla grupy minimum 12 osób. W kursach organizowanych dla osób niepełnosprawnych, skazanych i więźniów oraz osób zagrożonych nie jest wymagana liczba 12 osób.

 


Później spędziliśmy kilka godzin na zajęciach języka angielskiego, gdzie uczyli się Turcy w różnym wieku, zarówno mężczyźni, jak i kobiety. W przerwie mieli oni do nas dużo pytań, między innymi skąd jesteśmy, co nas sprowadziło do Turcji i na czym polega Program Erasmus +. 

Po zajęciach byliśmy na obiedzie w lokalnej tureckiej restauracji. Dużą część dnia poświęciliśmy na poznanie miasta, w którym się znalazłyśmy. Najbardziej zainteresowały nas stragany z rękodziełem przy których pracowały starsze kobiety. Dowiedziałyśmy się, że pieniądze ze sprzedaży przeznaczane są na edukację biednych dziewczyn.


W godzinach wieczornych wróciliśmy do instytutu, aby wziąć udział w zajęciach dotyczących tradycyjnej muzyki tureckiej z regionu Izmir. Przyglądaliśmy się pracy prowadzącego zajęcia chóru oraz poznaliśmy instrumenty tureckie.


Zajęcia ze śpiewu i muzyki tureckiej

https://www.facebook.com/watch/live/?v=547279936112384

https://www.facebook.com/tupras.hem/videos/357603688660159


                                                                                                                                

Projekt „Ponadnarodowa mobilność kadry niezawodowej edukacji dorosłych” realizowany ze środków PO WER na zasadach Programu Erasmus+  sektor Edukacja dorosłych pt. „Wzbudzić pasję…”