niedziela, 8 marca 2020

Droga do akademii i zwiedzanie Cardiff

Niedziela. Przyszedł czas, aby zaplanować jak najszybciej dotrzeć do akademii. Celtic English Academy mieści się na Park Grove w centrum Cardiff. Szkoła została założona w roku 2004. Corocznie uczy się w niej 300 osób. W okresie letnim dodatkowo kształci się tutaj najczęściej 150 młodych osób. Zajęcia prowadzone są w dwóch budynkach w 21 salach lekcyjnych. Wyposażonych w sprzęt multimedialny. Zajęcia prowadzą wykwalifikowani nauczyciele z językiem angielskim, jako język ojczysty. Z naszego miejsca zamieszkania do szkoły wędrowaliśmy 15 minut.

Następnie odwiedziliśmy Muzeum Narodowe (ang. National Museum Cardiff). Placówka podzielona jest na dwie części - Narodowe Muzeum Sztuki oraz Muzeum Historii Naturalnej. Wejście do muzeum jest darmowe. Najbardziej zachwyciła nas kolekcja prac francuskich impresjonistów oraz europejskich post-impresjonistów. Na wystawie zobaczyliśmy dzieła m.in.: Auguste Renoir, Claude Moneta, Vincenta van Gogha, Paule Cézanne’a.

Muzeum historii naturalnej przedstawia historię formowania się Walii, a także zwierząt występujących na jej wodach i terenach. Kolejnym miejscem, które podziwialiśmy był Ratusz miejski. Najczęściej odwiedzanym zabytkiem stolicy Walii jest Zamek Cardiff (ang. Cardiff Castle), który znajdziemy w północnej części centrum miasta. Warto w tym miejscu wspomnieć, że nie jest to dziś typowy średniowieczny zamek, a bardziej historyczny kompleks, który przebudowywano na przestrzeni wieków. Wybierając się w okolicę zamku nie przegapmy Muru zwierząt (ang. Animal Wall), czyli fragmentu muru ozdobionego rzeźbami zwierząt w różnych pozach. Mur ciągnie się przez kilkadziesiąt metrów przy zachodniej stronie ulicy Castle Street (przy moście Cardiff Bridge). Wśród zwierząt wypatrzymy m.in. pelikana, małpki, lwa, niedźwiedzia, fokę czy hienę. Niektóre wyglądają naprawdę groźnie! Warto się przespacerować i zobaczyć je wszystkie. Park Bute i okoliczne parki miejskie - zielone płuca Cardiff. Zaraz za Zamkiem Cardiff rozciąga się długi na ponad dwa kilometry zespół parkowy, który na dwie nierówne części rozdziela rzeka Taff.

Spacerując deptakiem wzdłuż rzeki Taff doszliśmy do jednego z największych skarbów Cardiff Stadionu Millennium (ang. Millennium Stadium), mogący pomieścić blisko 75 000 widzów. Kierując się w stronę Biblioteki miejskiej zahaczyliśmy o zabytkowy dworzec kolejowy. Następnie przeszliśmy wiktoriańskimi i edwardiańskimi krytymi arkadami handlowymi w samym centrum miasta. Gdzieniegdzie możemy nawet spotkać się ze stwierdzeniem, że Cardiff jest miastem arkad. W arkadach działają sklepy, kawiarnie, restauracje oraz różne mniejsze punkty rzemieślnicze.
Zauważyliśmy, że przed każdym walijskim domem jest malutki ogródek, często wyłożony kostką, ale znajdują się tam doniczki z kwiatami. W Cardiff w pełni już zawitała wiosna, kwitną żonkile, krokusy i prymule. Ludzie lubią spędzać czas na spacerach i spotykać się w restauracjach i kawiarniach.

Projekt „Ponadnarodowa mobilność kadry niezawodowej edukacji dorosłych” realizowany ze środków PO WER na zasadach Programu Erasmus+  sektor Edukacja dorosłych pt. „Wzbudzić pasję…”